Monday, January 30, 2006

عرضه نوعی انسولين قابل استنشاق در آمريکا تاييد شد

عرضه نوعی داروی انسولين که می توان آن را به جای تزريق، استنشاق کرد برای افراد مبتلا به ديابت تاييد شده است.

اين دارو به نام "اگزوبرا" (Exubera) برای افراد بزرگسال مبتلا به ديابت طراحی شده تا جانشين تزريق روزانه انسولين شود.

"اگزوبرا" را می توان هم برای نوع يک و هم نوع دو ديابت، برای کنترل قند خون، استفاده کرد اما برخی معتقدند اين دارو نمی تواند به طور کامل جايگزين تزريق انسولين شود و انتظار می رود که تزريق های گهگاهی انسولين هنوز مورد نياز باشد.

با اين حال شرکت سازنده اين دارو ادعا کرد انسولين قابل استنشاق ممکن است برای بيماران مبتلا به نوع دو ديابت به طور کامل جانشين تزريق شود.

اين نخستين بار از زمان کشف هورمون انسولين در دهه 1920 است که اداره مواد غذايی و دارويی آمريکا، FDA، شيوه ای جديد (غيرتزريقی) برای دادن انسولين به بيماران را تاييد می کند.

اگزوبرا محصول مشترک شرکت های پيفايزر، سانوفی-اَدوِنتيس و نِکتار تراپيوتيکس است.

در حدود 800 هزار نفر در بريتانيا با تزريق روزانه انسولين بيماری ديابت را کنترل می کنند.

پژوهشگران در جريان محک زدن داروی جديد دريافتند که انسولين قابل استنشاق عموما به اندازه تزريق در کنترل ميزان قند خون موثر است.

بنياد خيريه ديابت بريتانيا گفت تاييد اين دارو می تواند يکی از "بزرگترين گام ها" از زمان کشف انسولين باشد.

سايمون اونيل، مدير بخش مراقبت ها در اين موسسه، گفت: "امکان جايگزينی برخی از تزريق های روزانه انسولين با يک افشانه تنفسی (inhaler) پيشرفتی بزرگ برای برخی از افراد مبتلا به ديابت خواهد بود."

به علاوه دکتر کيت لويد، مدير پزشکی شرکت پيفايزر، گفت او اميدوار است انسولين قابل استنشاق کمک کند تا بيماران "نقشی فعال در کنترل" بيماری به عهده بگيرند

Tuesday, January 17, 2006

ورزش 'خطر ابتلا به آلزايمر را کاهش می دهد'

ورزش

تحقيقات تازه در آمريکا نشان داده است که ورزش کردن به طور منظم خطر تحليل قوای مغزی و بيماری آلزايمر را گاه تا 40 درصد
کاهش می دهد.
سازمان دهندگان اين مطالعه در دانشگاه ايالتی واشنگتن می گويند که اين جامع ترين پژوهش درباره تاثير ورزش بر تحليل قوای مغزی است.

اين مطالعه که نتايج آن در نشريه "Annals of Internal Medicine" چاپ شده دريافت که فرد هرچه نحيف تر باشد، فوايد ورزش احتمالا بيشتر خواهد بود.

براساس اين گزارش حتی نرمش منظم روزانه نيز برای گذاشتن اثری مثبت، حتی برای افراد 65 ساله به بالا، کافی است.

دکتر اريک لارسون، محقق اصلی اين مطالعه، گفت سه بار پياده روی در هفته، هر بار برای 15 دقيقه، کافی است تا خطر ابتلا به آلزايمر کاهش يابد.

ورزش منظم نه تنها خطر تحليل قوای مغزی را کاست، بلکه نتايج حاکی بود که ممکن است پيشرفت بيماری در افرادی که نخستين علائم آن در آنها ظاهر شده است را به تاخير اندازد.

مطالعات قبلی در مورد تاثير ورزش بر تحليل قوای مغزی نتايج ضد و نقيضی حاصل کرده بود.

مطالعه بلندمدت

اين مطالعه 1740 داوطلب 65 ساله به بالا را طی دوره ای شش ساله زير نظر گرفت. در زمان آغاز مطالعه، نشانه های تحليل قوای مغزی در هيچ کدام از آنها ديده نمی شد.


حتی اگر 75 ساله باشيد و قبلا هرگز ورزش نکرده ايد، اگر همين امروز شروع کنيد هنوز می توانيد از فوايد آن بهره مند شويد


دکتر اريک لارسون

پس از شش سال، 158 شرکت کننده دچار اختلال مشاعر شده بودند که از ميان آنها 107 نفر به آلزايمر مبتلا شده بودند.

خطر تحليل رفتن قوای مغزی در افرادی که هفته ای سه بار يا بيشتر ورزش می کردند 30 تا 40 درصد کمتر از کسانی بود که کمتر از سه بار در هفته ورزش می کردند.

دکتر لارسون معتقد است که ورزش ممکن است عملکرد مغز را از طريق افزايش جريان خون به بخش هايی از مغز که مسئول حافظه است بهبود بخشد.

وی گفت: "تحقيقات قبلی نشان داده بود که ضعف جريان خون ممکن است باعث آسيب ديدن اين بخش های مغز شود."

"بنابراين يک نظريه اين است که ورزش ممکن است مانع صدمه ديدن مغز شود و حتی ممکن است به مرمت اين نواحی، از طريق افزايش جريان خون، کمک کند."

او افزود: "حتی اگر 75 ساله باشيد و قبلا هرگز ورزش نکرده ايد، اگر همين امروز شروع کنيد هنوز می توانيد از فوايد آن بهره مند شويد."

ربکا وود، از صندوق تحقيقات آلزايمر در بريتانيا، گفت مطالعات قبلی حاکی از آن بود که ورزش می تواند خطر آلزايمر را کاهش دهد.

به ويژه، يک مطالعه بزرگ در سوئد که سال گذشته منتشر شد به نتايج مشابهی رسيد.

خانم وود گفت: "اکثر مطالعات قبلی دريافته بود که ورزش عملکرد مغز را بهبود می بخشد. بسياری از پژوهشگران بر اين باورند که آنچه برای قلب خوب باشد برای مغز هم خوب است."

اما وی افزود: "اين مطالعه به ويژه از اين جهت مهم است که نشان می دهد ورزش حتی پس از سن 65 سالگی و حتی برای افراد شکننده مفيد است."

Fair

Monday, January 09, 2006