Wednesday, July 06, 2005

افزايش سن در مردان يعنی اميد کمتر به پدر شدن

تحقيقات در آمريکا نشان داده است که هر چه سن مرد بالاتر می رود، شانس او برای پدر شدن هم کمتر می شود.

دانشمندان آمريکايی نتيجه تحقيقات خود را در نشريه "باروری و عقيمی" (Fertility and Sterility) منتشر کرده اند و با تاکيد بر يافته های قبلی در همين زمينه، می گويند کاهش ميزان اسپرم با بالا رفتن سن در مردان رابطه مستقيم دارد.

تا کنون اين طور تصور می شد که کاهش باروری به دليل بالا رفتن سن، فقط در زنان رخ می دهد، اما حالا معلوم شده است که باروری مردان نيز با محدوديت زمانی روبروست.

زنان با تعداد محدودی تخمک متولد می شوند، قوه باروری آنها با گذشت زمان افت می کند و با يائسه شدن توانايی خود را برای توليد مثل از طرق طبيعی از دست می دهند.

در مقابل مردها تا پايان عمر به توليد اسپرم ادامه می دهند و تاکنون فرض بر اين بوده است که آنها همواره بارور باقی می مانند.

اما در تازه ترين تحقيقات، که بر روی اسپرم مردان 25 تا 44 سال انجام گرفت، معلوم شد با افزايش سن، تعداد اسپرم هايی که به لحاظ ژنتيکی معيوب هستند نيز افزايش می يابد.

در همين تحقيقات همچنين معلوم شده است که نه تنها تعداد اسپرم های معيوب زيادتر می شود، دفع آنها برای بدن نيز سخت تر می شود.

تحقيقات قبلی نشان داده بود که هر چه بر سن مرد افزوده می شود، فعاليت اسپرم هم کمتر می شود.

در همين حال اسپرم در مردان سنين بالاتر، در حرکت به سوی تخمک دچار سردرگمی می شود و احتمال تشکيل نطفه به ميزان زيادی کاهش می يابد.

در حالی که نمی توان روند پيری را متوقف کرد، پزشکان به مردانی که قصد دارند پدر شوند توصيه می کنند تا حد ممکن يک زندگی سالم را در پيش گيرند.

چون تحقيقات نشان داده است که کشيدن سيگار و اضافه وزن می تواند ميزان اسپرم و قدرت باروری در مردان را کاهش دهد.

No comments: