Tuesday, August 30, 2005

ورزش از سرطان سينه جلوگيری می کند

به گفته پژوهشگران زنان در هر گروه سنی می توانند با انجام حرکات ورزشی به طور منظم، ميزان خطر ابتلا به سرطان سينه را کاهش دهند.

مطالعات علمی بارها نشان داده است که ورزش منظم به بدن انسان در مقابله با بيماری ها کمک می کند.
تحقيقاتی تازه، که 74 هزار زن در آمريکا در آن شرکت داشته اند، نشان می دهد که برای آغاز فعاليت های ورزشی هيچ سنی دير محسوب نمی شود.

محققان با انتشار مقاله ای در نشريه "انجمن پزشکی آمريکا" نوشتند حتی کسانی که وارد دوره يائسگی شده اند نيز می توانند با ورزش کردن از خطر سرطان سينه بکاهند.

وزرش های منظم

دکتر "ان مک تيرنان" و همکاران او از مرکز مطالعات سرطان هاچينسون در سياتل، مطالعات خود را بر اساس اطلاعاتی که از تک تک اين زنان جمع آوری شده بود انجام داده اند.

از کليه اين 74 هزار زن سوال شده بود چه مقدار از وقت خود را صرف فعاليتهای ورزشی می کنند و آيا در جوانی هم ورزش می کردند يا نه.

محققان دريافتند که خطر ابتلا به سرطان سينه در زنانی که به طور مرتب ورزش می کردند 20 درصد کمتر بود

وزرش های معتدل مانند پياده روی، دوچرخه سواری يا شنا که در هفته پنج بار تکرار شود بيش از هر فعاليت ديگر موثر بوده است.

پژوهشگران متوجه شدند که فعاليت جسمانی همچنين خطر سرطان سينه را در زنانی که احتمال ابتلای آنها به اين سرطان بيش از ساير افراد است نيز کاهش می دهد.

در دو گروه خطر ابتلا به سرطان سينه بالا است. يکی آن دسته که در خانواده آنها سابقه سرطان سينه بوده است و گروه ديگر کسانی که از درمان جايگزينی هورمونی استفاده می کنند.

اين تحقيقات نشان می دهد که ورزش برای زنان لاغر تا وزن متعارف و حتی آنهايی که کمی چاق هستند بيش از ديگر زنان سودمند است.

دانشمندان همچنين متوجه شدند که ورزش های منظم در مورد کسانی که بيش از حد اضافه وزن دارند يا چاق مفرط هستند، موثر نيست.

با اين حال دکتر مک تيرنان اين گروه را تشويق کرد ورزش کنند

وی گفت: "اين يافته مسلما نبايد باعث منصرف شدن زنان چاق از ورزش شود. شروع ورزش برای زنان، حال با هر وزنی، می تواند فوايد متعددی داشته باشد از جمله کاهش خطر بيماری قلبی و ديابت."

خانم مک تيرنان ادامه داد: "اما از نظر خطر سرطان سينه، زنان چاق تنها زمانی بيشترين بهره را از ورزش می برند که وزن خود را کم کنند."

چربی بدن

او اشاره کرد ورزش با کاهش ميزان چربی در بدن از خطر ابتلا به سرطان سينه می کاهد.

وی گفت: "به عقيده ما ورزش خطر سرطان را کاهش می دهد چون چربی بدن را کاهش می دهد و کاهش ميزان چربی بدن خود باعث پايين آمدن هورمون های سرطان زا می شود."

خانم دکتر مک تيرنان گفت: "به اين ترتيب حتی اگر زنی ورزش کند اما از زياده روی در خوردن دست نکشد، به طوری که سطح چربی بدن او بالا بماند، برخلاف زنانی که چربی بدنشان کمتر است از فوايد ضدسرطانی ورزش محروم می شود."

وی گفت زنان بايد پنج روز در هفته و در هر روز30 دقيقه ورزش معتدل انجام دهند.

No comments: