Sunday, June 18, 2006

وقتی پیری، موهایمان را رنگ می زند


تقریباً هیچ خانم بالای 35 سالی وجود ندارد كه هنگام نگاه كردن در آینه به موهای سفید خود دقت نكند و به فكر چاره ای برای پوشاندن آنها نباشد. چه اتفاقی برای موهایمان می افتد كه با گذشت زمان خرمن مشكی و زیبای روی سرمان سفید می شود و روزی فرامی رسد كه فقط عكس های فعلی ‌شاهد این سیاهی باشند؟‌!

رنگ مو و مطالب مربوط به آن موضوع جالب و پیچیده ای است‌ ‌و جدا از آنكه عامل زیبایی است، محافظ و نگهبان سر در مقابل اشعه ماوراء بنفش هم‌ ‌هست. در پایین ترین لایه پوست و در محل پایه و تكیه تار مو سلول‌هایی به نام‌ ‌ملانوسیت قراردارند كه دائماً تركیبی با نام ملانین را تولید می كنند و همین‌ ‌ملانین است كه عامل رنگ داشتن تار موی رشد كرده است .
سلول‌های رنگدانه ای مو برای ساخت ملانین به‌ ‌آنزیم‌های خاصی نیاز دارندو براساس تفاوت آنزیم های شركت كننده ، نوع خاص از ملانین را تولید می كنند: طیف قهوه ای تا سیاه وطیف زرد تا قرمز .
اما واقعیت این است كه سفیدشدن مو، هیچ ربطی به نوع ملانین موجود در بدن ما یا‌ ‌به عبارتی تیره یا روشن بودن موهایمان ندارد. این اتفاق برای همه می افتد. اما‌ ‌طبیعی است كه حضور موی سفید در میان موهای مشكی و به اصطلاح پركلاغی زودتر از موهای ‌روشن مشخص می شود و متا‡سفانه سن و سال را برملاء می كند‌!
سفید شدن مو در مردان‌ ‌در حدود 30سالگی و در زنان در35سالگی رخ می دهد (اما از آنجایی كه سن خانم ها‌ ‌معمولاً از 30 سال بیشتر نمی شود كمتر در میان آنها موی سفید می بینیم و اصلاً این مسئله ربطی به رنگ موهای مدل به مدل موجود در بازار ندارد)!
ملانوسیت‌ها هر 10 سال 10 تا 20درصد از ظرفیت‌ ‌تولید رنگ خود را از دست می دهند. اگرچه چگونگی از دست دادن این رنگدانه‌ها دقیقاً‌ ‌مشخص نیست، اما می دانیم در نخستین مراحل خاكستری شدن مو، ملانوسیت هنوز به‌صورت غیرفعال وجود‌ ‌دارند.
وقتی ملا‌ئوسیت كاملا‌ فاقد رنگدانه شود، مو سفید و اگر تعداد ملا‌ئین یك تار مو كمتر از حالت عادی شود آن مو خاكستری و نقره‌ای می شود و دقیقا به همین خاطر است كه نوع سفیدی موی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها با سفیدی موی افرادی كه به قول معروف موهای جوگندمی دارند فرق می كند.

غذاهای موسیاه كن
بله. تجربیات و یافته‌های موجود حاكی است كمبود فلزاتی همچون منگنز، روی، تیتانیوم، آهن و مس ازعوامل اصلی در سفید شدن و شكنندگی موها به حساب می آیند. طبق نظر متخصصان تغذیه افرادی كه دچار سفیدی مو هستند باید مصرف با پوست میوه‌هایی همچون سیب، گلابی، هلو و همه میوه‌هایی كه سرشار از فلزات گوناگون خصوصا فلز منگنز هستند را در برنامه غذایی خود بگنجانند.
همچنین، مصرف سبزیجاتی همچون سیر، پیاز، موسیر، تره كه دارای فلز منگنز هستند به دلیل كاهش فشار خون و از بین بردن عوامل سد كننده جریان خون به پیاز مو نیز از سفید شدن موها پیشگیری می كند. یافته های موجود نشان می دهد در میان داروهای گیاهی، جوشانده سبوس گندم و خوردن سنبل الطیب پخته شده نیز در حفظ رنگ مو و كاهش موهای سفید موثرند .
خوردن روزانه یك قاشق مرباخوری ‌از پودر سبوس برنج كه با كمی شكر یا نبات ساییده شده مخلوط شده و قرار دادن نان جو در دستور رژیم غذایی افرادی كه موهایشان سفید شده ،در درمان سفیدی مو موثر است . مس نیز از جمله عناصری است كه می تواند بر پوست و مو تاثیر بگذارد و حتی از سفید شدن موی سر هم پیشگیری كند.خوراكی هایی همچون نخود فرنگی، قارچ، سیب‌زمینی، آجیل، لوبیا، عدس، گوجه‌فرنگی، موز، آلو و سویا از جمله غذاهایی هستند كه مقدار قابل توجهی مس در خود جای داده‌اند.

فقط پیری سفیدمان نمی كند
سفید شدن موها یكی از آشكارترین نشانه‌های بالا رفتن سن است، اما همیشه سفید شدن به علت بالا رفتن روزهای زندگی نیست و عواملی همچون: كمبود ویتامین‌ B12،‌ ‌بیماری تیروئید، نوعی بیماری سیستم ایمنی، سیگار كشیدن (كه 4 برابر سرعت سفید شدن مو در سیگاریها نسبت به افراد غیر سیگاری بیشتر است)، كم خونی، رژیم‌های سخت و‌ ‌طولانی مدت، عوامل ارثی، بیماری ها و افزایش گلبول‌های سفید خون نیز باعث سفیدی زودهنگام و بیش از حد موها می شوند‌. ‌در تعریف ، سفید شدن موی انسان سفید پوست زود تر از 20 سال و سیاه پوست زود تر از 30 سال را سفید شدن زود رس مو می گویند. البته نسبت به عوامل‌ ‌تغذیه ای و ژنتیكی حدود سنی ذكر شده تغییر می كند. از طرفی در برخی افراد موها بسیا ر زود شروع به سفیدشدن می كند (در دوران‌ ‌دبیرستان یا دانشگاه) كه باید گفت، شروع این اتفاق بستگی به ژنی دارد كه از‌ ‌والدینمان به ارث می بریم، همه كه نباید خانه و ویلا و ثروت های آنچنانی به ارث‌ ‌ببرند، بعضی ها هم سفیدی مو، بیماری، كچلی، و ... را به فرزندان هدیه می كنند مهم‌ ‌این است كه به یاد هم باشیم‌!!
برخی افراد تصور می كنند یك فشار عصبی شدید یا هول و هراسی ناگهانی باعث‌ ‌می شود موها یك شبه سفید شوند، اما دیدگاه‌های علمی با این ادعا سازگار نیستند‌. ‌سوِالی كه‌ ‌برای بسیاری از خانم‌ها مطرح می شود، این است كه آیا رنگ كردن مو می تواند عامل سفید شدن زودهنگام و سریع آن باشد؟‌!
خیر، ممكن است رنگ كردن‌های پیاپی مشكلات دیگری را‌ ‌برای مو ایجاد كند، اما باعث سفید شدن غیر طبیعی آن نمی شود‌.

دانستنی های باریك تر از مو
)1 موی بدن‌ ‌و صورت هم مثل موی سر خاكستری می شود، اما معمولاً این اتفاق بعد از تغییر رنگ موی ‌سر به وجود می آید‌.
)2 اولین موی سفید روی سر در شقیقه ها ظاهر می شود و پس از‌ ‌آن نوبت به تاج سر و بقیه نقاط پشتی سر می رسد‌.
)3 برخلاف اعتقاد خیلی ها، كندن‌ ‌موی سفید باعث سفید شدن موهای سیاه نمی شود، بلكه فقط همان یك تار مو مجدداً سفید‌ ‌رشد می كند و بقیه شرایط خاص خود را دارند‌.
)4 ساختار كلی مو با تغییر رنگ آن‌ ‌تفاوت نمی كند، البته موی سفید به علت چربی كمتر، كمی خشك تر به نظر می رسد‌.
)5 زنانی كه پیش از 35 سالگی موهای سفید بسیار زیادی دارند، تراكم استخوانی كمتری نسبت‌ ‌به افرادی كه موهایشان با سرعت معمول سفید می شود، دارند‌.
)6 هیچ رابطه ای بین‌ ‌طاسی سر و سفید شدن آن نیست و تضمینی وجود ندارد كه چون بسیاری از موهای شما ریخته‌ ‌است، موهای باقیمانده سفید نشود و یا بالعكس (شاید از هر دو نعمت بهره مند شوید) و مهم‌تر از همه اینكه: دانشمندان به دنبال یافتن روشی هستند تا قدرت و توان‌ ‌تولید را مجدداً به ملانوسیت‌ها بازگرداند و موها به رنگ اولیه خود دیده‌ ‌شوند. پس خوانندگان جوان ما نگران نباشند، مطمئناً قبل از آنكه موهای بچه های این نسل سفید شود، نتیجه تحقیقات آنها به بار می نشیند.
همه چیز با رنگ پاك می شود؟
برخی از موهای سفید، به‌ویژه موهای زبر و كلفت و خاكستری ‌رنگی كه در اطراف شقیقه‌ها می رویند، در برابر رنگ ‌مو مقاوم هستند یا در مقایسه با سایر موهای سفید به سرعت رنگ خود را از دست می دهند. برای رنگ شدن این گروه از موها در زمان رنگ كردن، ابتدا رنگ را روی موهای سفید این ناحیه بگذارید تا زمان طولانی تری برای جذب رنگ داشته باشند.موهای سفید باید حداقل 45 دقیقه آغشته به رنگ باقی بمانند. درجه رنگ‌موی انتخابی خود را برای موهای سفید بالاتر ببرید.اگر موهای سفید شما خیلی زبر و مقاوم در برابر رنگ باشد شاید‌ ‌لازم باشد كه قبل از رنگ كردن آنها را نرم كرد. به راهنمایی های سازندگان رنگ‌ها‌ ‌توجه كرده و همیشه قبل از گذاشتن رنگ، موهایتان را خشك نمایید. رنگی كه بر روی موی ‌خیس یا مرطوب گذاشته شده باشد رقیق شده و نتیجه رنگ رضایت بخش نخواهد بود.اگر در موهای شما ساقه روشن تر از ریشه باشد، اول ساقه موهای خود را رنگ كنید و بعد ریشه رنگ شود.پس از اتمام رنگ كردن اگر جنس موها زبر و خشن و تارهای سفید زیاد باشد از كلاه پلاستیكی استفاده نشود

چگونه می توان علائم حمله مغزی را تشخیص داد؟

در ضمن یک میهمانی «باربکیو»، پای دوستی لغزید و افتاد- اما کمی بعد به مابقی میهمانان که می خواستند با اورژانس تماس بگیرند، اطمینان را داد که حالش خوب است و تنها به خاطر کفشهای جدیدش، پایش بر روی آجری لغزیده است. دوستان کمک کردند تا او لباس خود را تمیز کرد و بشقاب دیگری برای غذا به او دادند .

«اینگرید» بعد از مدت کوتاهی حالش جا آمده و از میهمانی لذت برد.
غروب همانروز ، همسر «اینگرید» با دوستانش تماس گرفت و اطلاع داد که او را به بیمارستان برده اند و در ساعت 6 بعد از ظهر همانروز «اینگرید» متاسفانه فوت کرد. علت فوت او، ایجاد حمله مغزی در میهمانی تشخیص داده شد.
اگر میهمانان می دانستند چگونه علائم حمله مغزی را تشخیص دهند، شاید «اینگرید» می توانست هنوز در قید حیات باشد و آنانکه نکات زیر را نمی دانند، در شرایط نامساعد و ناامیدی از بین خواهند رفت.
خواندن این مطالب تنها چند لحظه از وقت شما را خواهد گرفت...

پزشکان متخصص مغز و اعصاب معتقدند اگر پزشک ظرف 3 ساعت پس از ایجاد حمله مغزی به بالین بیمار برسد، قادر خواهد بود به طور کامل علائم حمله مغزی را مرتفع کند...به طور کامل! آنها می گویند شرط اساسی این است که ظرف 3 ساعت می بایست بیماری تشخیص داده و درمان داروئی شود که البته این خود تا حدودی مشکل است.

چگونه می توان وقوع حمله مغزی را تشخیص داد؟
تنها کافی است این 3 موردرا با یاد آوری کلمه«STR» به خاطربسپارید. البته بعضی اوقات علائم حمله مغزی به سختی قابل تشخیص است.
چنانچه علائم این حملات به موقع شناسائی نشوند، می توانند منجر به صدمات جبران ناپذیری به مغز شوند.
امروزه پزشکان معتقدند که فردی که در کنار بیمار است می تواند با انجام 3 پرسش ساده، علائم حمله را تشخیص دهد:
1-«S»برای «Smile»(لبخند زدن). از بیمار بخواهید که لبخند بزند.
2-«T» برای «Talk» (صحبت کردن). از او بخواهید که جمله ساده ای را بگوید(جمله ای بامفهوم، همچون امروز هوا آفتابی است)
3- «R» برای «Raise Both Hands» (بالا بردن هر دو دست).
(قابل به ذکر است که یکی دیگر از نشانه های حملات مغزی این است که از بیمار بخواهید زبان خود را بیرون آورد. چنانچه زبان او پیچیده شده و یا به جوانب کشیده شود، این نیز خود می تواند نشانی از حمله مغزی باشد.)
چنانچه او در انجام هر یک از موارد فوق مشکل داشته باشد، حتماً با اورژانس تماس بگیرید و علائم را برای مأمور اورژانس توضیح دهید.

من باید چند پوند باشم؟


Medicalreports

پیروی از مد و همچنین علاقه به افراد مشهور (مانند خوانندگان و هنرپیشگان و مانكن ها) – آگاهانه و یا ناآگاهانه – از جمله عواملی هستند كه بر روی علاقه افراد به داشتن یك تیپ بدنی خاص یا تصور یك بدن ایده آل تاثیر میگذارد. تاثیری كه الزاما آنها را به وزن ایده آل شان نخواهد رساند اگر چه ممكن است برساند.
بالا رفتن وزن نیز چنانچه در اثر افزایش درصد چربی بدن رخ دهد، میتواند برای فرد خطرناك باشد.


آنچه باید بدانیم این است كه هر افزایش وزنی برای ما خطرناك نیست. به عنوان مثال، افزایش وزن در ورزشكاران امری است كه معمولا در اثر افزایش حجم و میزان عضلات رخ میدهد و در حقیقت بیانگر افزایش توده غیرچرب بدن است . تحقیقات نشان داده است كه افزایش میزان توده غیرچرب بدن تاثیر نامناسبی را بر سلامتی نخواهد داشت. همچنین افزایش وزن در دوران بارداری امری كاملا طبیعی و مربوط به چرخه بارداری می باشد و موجب حفاظت از جنین و سلامتی آن می‌باشد.

چگونه می‌توان وزن ایده‌آل خود را محاسبه نمود؟
به عقیده اكثر متخصصان میزان سه شاخص در تعیین وزن ایده‌آل مهم می‌باشد.
1. نسبت وزن به قد
2. دور كمر
3. ریسك ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی

1. وزن نسبت به قد: متخصصان امر سلامتی برای محاسبه نسبت وزن به قد از فرمول «شاخص توده بدنی» (BMI)یا Body Mass Index استفاده می‌كنند. BMI به دو روش محاسبه میشود:
BMI = (وزن بر حسب كیلوگرم) تقسیم بر (مجذور قد بر حسب متر)
BMI = (وزن بر حسب پوند* 703) تقسیم بر (مجذور قد بر حسب اینچ)

تحلیل BMI
BMI تنها یكی از شاخص های اندازه گیری ریسك سلامت در رابطه با وزن است. در ادامه این مقاله با شاخص های دیگر نیز آشنا خواهید شد.
BMIکمتر از 18,5 = BMI كم = كمبود وزن
BMI بزرگتر از 18,5 و کمتر از 24,9 = BMI متعادل = محدوده وزن ایده آل
BMI بزرگتر از 25 و کمتر از 29,9 = BMI زیاد = محدوده افزایش وزن
BMIبزرگتر از 30 = BMI خیلی زیاد = چاقی

2. دور كمر
ثابت شده است كه تجمع چربی در ناحیه شكمی میتواند موجب بالا رفتن هرچه بیشتر ریسك سلامتی شود. اندازه گیری دور كمر به عنوان یك شاخص مناسب در تعیین میزان چربی ناحیه شكمی استفاده میشود.
برای اندازه گیری دور كمر باید ناحیه بالایی سمت راست استخوان لگن را مشخص نمود و دور كمر را در همان ناحیه بوسیله متر اندازه گیری كرد.
متر را راحت به پوست بچسبانید اما سعی كنید كه بر پوست فشار نیاید . همچنین دور كمر باید در پایان یك بازدم طبیعی اندازه گیری شود.

3. بروز و یا ریسك بروز بیماری های مرتبط با اضافه وزن
افراد دارای بیماری های مرتبط با اضافه وزن مانند بیماری های قلبی و عروقی و همچنین كسانی كه ریسك ابتلا به اینگونه بیماری ها در آنها بالاست، حتی اگر دچار اضافه وزن خفیف هم باشند، لازم است برای رسیدن به وضعیت مطلوب تر سلامتی، وزن خود را بكاهند.
اگر به شما گفته شد دارای بیماری قلبی و عروقی یا دیابت 2 یا اختلال در خواب هستید، مطمئن باشید در گروه دارای ریسك بالای سلامتی بوده و نیازمند كاهش آن هستید. همچنین چنانچه بیش از دو مورد از موارد ذكر شده زیر در مورد شما صدق نماید، شما جزو گروه ریسك بالای قلبی هستید.
• جنسیت شما مذكر و سن شما بیشتر از 45 سال است.
• جنسیت شما زن است و سن شما بیش از 55 سال است و یا اینكه یائسه هستید.
• تعداد یك نفر یا بیشتر از اقوام درجه یك شما به مشكل قلبی حاد پیش از موعد دچار شده است . مشكل حاد قلبی پیش از موعد یعنی یكی از اقوام مرد زیر 55 سال و زن زیر 65 سال دچار مشكل حاد قلبی یعنی سكته قلبی یا مرك ناگهانی در اثر سكته دچار شده باشد.
•سیگاری هستید
• دارای فشار خون بالاتر از حد نرمال بوده و یا داروهای كاهش دهنده فشار خون میخورید.
•سطح LDL خونتان بالاست.
• سطح HDL خونتان پائین است.
• قند خون ناشتا و سطح قند خونتان بالاست.
بعضی دیگر از بیماری های جدی اما كم خطر تر كه معمولا افراد چاقی مبتلا به آنها معمولا به كاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل توصیه میشوند عبارتند از : بیماری های كیسه صفرا ، استئوآرتریت ، استرس بیش از حد ، بیماری های زنان مانند خونریزی زیاد هنگام عادت ماهیانه و یا قطع و عقب افتادن عادت ماهیانه .

چه كسانی باید از وزنشان بكاهند؟
افرادی كه یكی از موارد زیر در موردشان صدق نماید لازم است از وزنشان بكاهند.
• BMI بالاتر از 30 باشد.
• BMI بالاتر از 25 باشد و فرد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی یا یكی از بیماری های مرتبط با اضافه وزن باشد.
• BMI مساوی یا بالاتر از 25 باشد و فرد دارای دو علامت ریسك فاكتور بیماری های قلبی یا بیشتر از دو مورد از این علائم باشد.
• دور كمر در مردان بیش از 102 سانتی متر و در زنان بیش از 82 سانتی متر باشد البته مشروط به اینكه این افراد به بیماری های قلبی و عروقی یا بیماری های مرتبط با اضافه وزن مبتلا باشند.
• دور كمر در مردان بیش از 102 سانتی متر و در زنان بیش از 82 سانتی متر باشد البته مشروط به اینكه فرد دارای دو علامت ریسك فاكتور بیماری های قلبی یا بیشتر از دو مورد از این علائم باشد.
آیا راهی برای اندازه گیری میزان اضافه وزن و یا میزان چربی اضافه بدن وجود دارد؟
فرمول ها و جدول ها نمودار های زیادی برای وزن ایده ال وجود دارد .
آنچه متخصصین امر سلامتی را بیشتر از اضافه وزن نگران میكند درصد بالای چربی بدن است. به نظر می رسد اندازه گیری میزان و درصد چربی بدن راهی مطمئن و مفید در تعیین میزان ریسك فاكتورهای سلامتی باشد.
راههای زیادی برای اندازه گیری درصد چربی بدن وجود دارد. چند مورد از این راهها را برایتان ذكر میكنیم
• اندازه گیری چربی زیر پوستی: این كار با دستگاهی بنام «اسكین فولد» Skin fold انجام میشود. در این روش قطر چربی زیر پوستی در چند ناحیه بدن محاسبه میگردد.
• اندازه گیری سایز كل بدن و چگالی بدن‌: روش مرسوم در این مورد اندازه گیری وزن در زیر آب می باشد.
• آنالیز مقاومت بیوالكتریكی : در این حالت یك جریان الكتریكی خفیف از داخل بدن عبور داده می‌شود كه تغییرات ایجاد شده در این جریان نشان درصد چربی و درصد توده غیر چرب بدن است. لازم به ذكر است متدی كه در آن جریان الكتریكی از مچ دست به پا اندازه گیری میشود دقیقتر از متدی است كه جریان بین دو دست یا دو پا برقرار میشود.

اگر چه متدهای بالا روشهای مناسبی برای اندازه گیری توده چرب بدن هستند اما هنوز روشی برای بیان اینكه دقیقا برای دستیابی به سلامت كامل چند درصد از وزن بدن باید از چربی باشد وجود ندارد. به نظر میرسد چنانچه در مورد مردان 21 تا 25 درصد و در مورد زنان 31 تا 32 درصد وزن بدنشان از چربی باشد بهتر است . البته به نظر میرسد هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم باشد.