Sunday, June 18, 2006

چگونه می توان علائم حمله مغزی را تشخیص داد؟

در ضمن یک میهمانی «باربکیو»، پای دوستی لغزید و افتاد- اما کمی بعد به مابقی میهمانان که می خواستند با اورژانس تماس بگیرند، اطمینان را داد که حالش خوب است و تنها به خاطر کفشهای جدیدش، پایش بر روی آجری لغزیده است. دوستان کمک کردند تا او لباس خود را تمیز کرد و بشقاب دیگری برای غذا به او دادند .

«اینگرید» بعد از مدت کوتاهی حالش جا آمده و از میهمانی لذت برد.
غروب همانروز ، همسر «اینگرید» با دوستانش تماس گرفت و اطلاع داد که او را به بیمارستان برده اند و در ساعت 6 بعد از ظهر همانروز «اینگرید» متاسفانه فوت کرد. علت فوت او، ایجاد حمله مغزی در میهمانی تشخیص داده شد.
اگر میهمانان می دانستند چگونه علائم حمله مغزی را تشخیص دهند، شاید «اینگرید» می توانست هنوز در قید حیات باشد و آنانکه نکات زیر را نمی دانند، در شرایط نامساعد و ناامیدی از بین خواهند رفت.
خواندن این مطالب تنها چند لحظه از وقت شما را خواهد گرفت...

پزشکان متخصص مغز و اعصاب معتقدند اگر پزشک ظرف 3 ساعت پس از ایجاد حمله مغزی به بالین بیمار برسد، قادر خواهد بود به طور کامل علائم حمله مغزی را مرتفع کند...به طور کامل! آنها می گویند شرط اساسی این است که ظرف 3 ساعت می بایست بیماری تشخیص داده و درمان داروئی شود که البته این خود تا حدودی مشکل است.

چگونه می توان وقوع حمله مغزی را تشخیص داد؟
تنها کافی است این 3 موردرا با یاد آوری کلمه«STR» به خاطربسپارید. البته بعضی اوقات علائم حمله مغزی به سختی قابل تشخیص است.
چنانچه علائم این حملات به موقع شناسائی نشوند، می توانند منجر به صدمات جبران ناپذیری به مغز شوند.
امروزه پزشکان معتقدند که فردی که در کنار بیمار است می تواند با انجام 3 پرسش ساده، علائم حمله را تشخیص دهد:
1-«S»برای «Smile»(لبخند زدن). از بیمار بخواهید که لبخند بزند.
2-«T» برای «Talk» (صحبت کردن). از او بخواهید که جمله ساده ای را بگوید(جمله ای بامفهوم، همچون امروز هوا آفتابی است)
3- «R» برای «Raise Both Hands» (بالا بردن هر دو دست).
(قابل به ذکر است که یکی دیگر از نشانه های حملات مغزی این است که از بیمار بخواهید زبان خود را بیرون آورد. چنانچه زبان او پیچیده شده و یا به جوانب کشیده شود، این نیز خود می تواند نشانی از حمله مغزی باشد.)
چنانچه او در انجام هر یک از موارد فوق مشکل داشته باشد، حتماً با اورژانس تماس بگیرید و علائم را برای مأمور اورژانس توضیح دهید.

No comments: