Sunday, June 18, 2006

وقتی پیری، موهایمان را رنگ می زند


تقریباً هیچ خانم بالای 35 سالی وجود ندارد كه هنگام نگاه كردن در آینه به موهای سفید خود دقت نكند و به فكر چاره ای برای پوشاندن آنها نباشد. چه اتفاقی برای موهایمان می افتد كه با گذشت زمان خرمن مشكی و زیبای روی سرمان سفید می شود و روزی فرامی رسد كه فقط عكس های فعلی ‌شاهد این سیاهی باشند؟‌!

رنگ مو و مطالب مربوط به آن موضوع جالب و پیچیده ای است‌ ‌و جدا از آنكه عامل زیبایی است، محافظ و نگهبان سر در مقابل اشعه ماوراء بنفش هم‌ ‌هست. در پایین ترین لایه پوست و در محل پایه و تكیه تار مو سلول‌هایی به نام‌ ‌ملانوسیت قراردارند كه دائماً تركیبی با نام ملانین را تولید می كنند و همین‌ ‌ملانین است كه عامل رنگ داشتن تار موی رشد كرده است .
سلول‌های رنگدانه ای مو برای ساخت ملانین به‌ ‌آنزیم‌های خاصی نیاز دارندو براساس تفاوت آنزیم های شركت كننده ، نوع خاص از ملانین را تولید می كنند: طیف قهوه ای تا سیاه وطیف زرد تا قرمز .
اما واقعیت این است كه سفیدشدن مو، هیچ ربطی به نوع ملانین موجود در بدن ما یا‌ ‌به عبارتی تیره یا روشن بودن موهایمان ندارد. این اتفاق برای همه می افتد. اما‌ ‌طبیعی است كه حضور موی سفید در میان موهای مشكی و به اصطلاح پركلاغی زودتر از موهای ‌روشن مشخص می شود و متا‡سفانه سن و سال را برملاء می كند‌!
سفید شدن مو در مردان‌ ‌در حدود 30سالگی و در زنان در35سالگی رخ می دهد (اما از آنجایی كه سن خانم ها‌ ‌معمولاً از 30 سال بیشتر نمی شود كمتر در میان آنها موی سفید می بینیم و اصلاً این مسئله ربطی به رنگ موهای مدل به مدل موجود در بازار ندارد)!
ملانوسیت‌ها هر 10 سال 10 تا 20درصد از ظرفیت‌ ‌تولید رنگ خود را از دست می دهند. اگرچه چگونگی از دست دادن این رنگدانه‌ها دقیقاً‌ ‌مشخص نیست، اما می دانیم در نخستین مراحل خاكستری شدن مو، ملانوسیت هنوز به‌صورت غیرفعال وجود‌ ‌دارند.
وقتی ملا‌ئوسیت كاملا‌ فاقد رنگدانه شود، مو سفید و اگر تعداد ملا‌ئین یك تار مو كمتر از حالت عادی شود آن مو خاكستری و نقره‌ای می شود و دقیقا به همین خاطر است كه نوع سفیدی موی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها با سفیدی موی افرادی كه به قول معروف موهای جوگندمی دارند فرق می كند.

غذاهای موسیاه كن
بله. تجربیات و یافته‌های موجود حاكی است كمبود فلزاتی همچون منگنز، روی، تیتانیوم، آهن و مس ازعوامل اصلی در سفید شدن و شكنندگی موها به حساب می آیند. طبق نظر متخصصان تغذیه افرادی كه دچار سفیدی مو هستند باید مصرف با پوست میوه‌هایی همچون سیب، گلابی، هلو و همه میوه‌هایی كه سرشار از فلزات گوناگون خصوصا فلز منگنز هستند را در برنامه غذایی خود بگنجانند.
همچنین، مصرف سبزیجاتی همچون سیر، پیاز، موسیر، تره كه دارای فلز منگنز هستند به دلیل كاهش فشار خون و از بین بردن عوامل سد كننده جریان خون به پیاز مو نیز از سفید شدن موها پیشگیری می كند. یافته های موجود نشان می دهد در میان داروهای گیاهی، جوشانده سبوس گندم و خوردن سنبل الطیب پخته شده نیز در حفظ رنگ مو و كاهش موهای سفید موثرند .
خوردن روزانه یك قاشق مرباخوری ‌از پودر سبوس برنج كه با كمی شكر یا نبات ساییده شده مخلوط شده و قرار دادن نان جو در دستور رژیم غذایی افرادی كه موهایشان سفید شده ،در درمان سفیدی مو موثر است . مس نیز از جمله عناصری است كه می تواند بر پوست و مو تاثیر بگذارد و حتی از سفید شدن موی سر هم پیشگیری كند.خوراكی هایی همچون نخود فرنگی، قارچ، سیب‌زمینی، آجیل، لوبیا، عدس، گوجه‌فرنگی، موز، آلو و سویا از جمله غذاهایی هستند كه مقدار قابل توجهی مس در خود جای داده‌اند.

فقط پیری سفیدمان نمی كند
سفید شدن موها یكی از آشكارترین نشانه‌های بالا رفتن سن است، اما همیشه سفید شدن به علت بالا رفتن روزهای زندگی نیست و عواملی همچون: كمبود ویتامین‌ B12،‌ ‌بیماری تیروئید، نوعی بیماری سیستم ایمنی، سیگار كشیدن (كه 4 برابر سرعت سفید شدن مو در سیگاریها نسبت به افراد غیر سیگاری بیشتر است)، كم خونی، رژیم‌های سخت و‌ ‌طولانی مدت، عوامل ارثی، بیماری ها و افزایش گلبول‌های سفید خون نیز باعث سفیدی زودهنگام و بیش از حد موها می شوند‌. ‌در تعریف ، سفید شدن موی انسان سفید پوست زود تر از 20 سال و سیاه پوست زود تر از 30 سال را سفید شدن زود رس مو می گویند. البته نسبت به عوامل‌ ‌تغذیه ای و ژنتیكی حدود سنی ذكر شده تغییر می كند. از طرفی در برخی افراد موها بسیا ر زود شروع به سفیدشدن می كند (در دوران‌ ‌دبیرستان یا دانشگاه) كه باید گفت، شروع این اتفاق بستگی به ژنی دارد كه از‌ ‌والدینمان به ارث می بریم، همه كه نباید خانه و ویلا و ثروت های آنچنانی به ارث‌ ‌ببرند، بعضی ها هم سفیدی مو، بیماری، كچلی، و ... را به فرزندان هدیه می كنند مهم‌ ‌این است كه به یاد هم باشیم‌!!
برخی افراد تصور می كنند یك فشار عصبی شدید یا هول و هراسی ناگهانی باعث‌ ‌می شود موها یك شبه سفید شوند، اما دیدگاه‌های علمی با این ادعا سازگار نیستند‌. ‌سوِالی كه‌ ‌برای بسیاری از خانم‌ها مطرح می شود، این است كه آیا رنگ كردن مو می تواند عامل سفید شدن زودهنگام و سریع آن باشد؟‌!
خیر، ممكن است رنگ كردن‌های پیاپی مشكلات دیگری را‌ ‌برای مو ایجاد كند، اما باعث سفید شدن غیر طبیعی آن نمی شود‌.

دانستنی های باریك تر از مو
)1 موی بدن‌ ‌و صورت هم مثل موی سر خاكستری می شود، اما معمولاً این اتفاق بعد از تغییر رنگ موی ‌سر به وجود می آید‌.
)2 اولین موی سفید روی سر در شقیقه ها ظاهر می شود و پس از‌ ‌آن نوبت به تاج سر و بقیه نقاط پشتی سر می رسد‌.
)3 برخلاف اعتقاد خیلی ها، كندن‌ ‌موی سفید باعث سفید شدن موهای سیاه نمی شود، بلكه فقط همان یك تار مو مجدداً سفید‌ ‌رشد می كند و بقیه شرایط خاص خود را دارند‌.
)4 ساختار كلی مو با تغییر رنگ آن‌ ‌تفاوت نمی كند، البته موی سفید به علت چربی كمتر، كمی خشك تر به نظر می رسد‌.
)5 زنانی كه پیش از 35 سالگی موهای سفید بسیار زیادی دارند، تراكم استخوانی كمتری نسبت‌ ‌به افرادی كه موهایشان با سرعت معمول سفید می شود، دارند‌.
)6 هیچ رابطه ای بین‌ ‌طاسی سر و سفید شدن آن نیست و تضمینی وجود ندارد كه چون بسیاری از موهای شما ریخته‌ ‌است، موهای باقیمانده سفید نشود و یا بالعكس (شاید از هر دو نعمت بهره مند شوید) و مهم‌تر از همه اینكه: دانشمندان به دنبال یافتن روشی هستند تا قدرت و توان‌ ‌تولید را مجدداً به ملانوسیت‌ها بازگرداند و موها به رنگ اولیه خود دیده‌ ‌شوند. پس خوانندگان جوان ما نگران نباشند، مطمئناً قبل از آنكه موهای بچه های این نسل سفید شود، نتیجه تحقیقات آنها به بار می نشیند.
همه چیز با رنگ پاك می شود؟
برخی از موهای سفید، به‌ویژه موهای زبر و كلفت و خاكستری ‌رنگی كه در اطراف شقیقه‌ها می رویند، در برابر رنگ ‌مو مقاوم هستند یا در مقایسه با سایر موهای سفید به سرعت رنگ خود را از دست می دهند. برای رنگ شدن این گروه از موها در زمان رنگ كردن، ابتدا رنگ را روی موهای سفید این ناحیه بگذارید تا زمان طولانی تری برای جذب رنگ داشته باشند.موهای سفید باید حداقل 45 دقیقه آغشته به رنگ باقی بمانند. درجه رنگ‌موی انتخابی خود را برای موهای سفید بالاتر ببرید.اگر موهای سفید شما خیلی زبر و مقاوم در برابر رنگ باشد شاید‌ ‌لازم باشد كه قبل از رنگ كردن آنها را نرم كرد. به راهنمایی های سازندگان رنگ‌ها‌ ‌توجه كرده و همیشه قبل از گذاشتن رنگ، موهایتان را خشك نمایید. رنگی كه بر روی موی ‌خیس یا مرطوب گذاشته شده باشد رقیق شده و نتیجه رنگ رضایت بخش نخواهد بود.اگر در موهای شما ساقه روشن تر از ریشه باشد، اول ساقه موهای خود را رنگ كنید و بعد ریشه رنگ شود.پس از اتمام رنگ كردن اگر جنس موها زبر و خشن و تارهای سفید زیاد باشد از كلاه پلاستیكی استفاده نشود

No comments: