اين گزارش می گويد اغلب اين شرکت ها 'اشتياقی' در پيروی از دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با چاقی، سرطان و بيماری های قلبی ندارند.
گزارش مذکور که توسط دانشگاه سيتی لندن تهيه شده می گويد به نظر می آيد اغلب شرکت ها حتی 'ذره ای' به اين موضوع توجه نمی کنند.
نويسندگان گزارش می گويند دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی از شرکت های غذايی انتظارات تازه ای دارد که از آن جمله می توان به ترويج رژيم های غذايی سالم، بهبود کيفيت محصولات غذايی و بازاريابی و تبليغات مسئولانه اشاره کرد.
تهيه کنندگان گزارش حين بررسی ميزان تلاش شرکت های غذايی عليه معضل چاقی به اين نتيجه رسيده اند شرکت هايی که خود را دوست مصرف کنندگان معرفی کرده اند در حقيقت جزو بدترين ها در اين زمينه بوده اند.
توليدکنندگانی که به دليل فروش محصولات غذايی چاق کننده، پر نمک و قنددار زير فشار قرار داشتند خود را در زمينه مبارزه با اين مشکل بسيار فعال نشان داده اند.
نويسندگان گزارش می گويند: "يافته هایشان حاکی است شرکت های جهانی اغذيه هنوز کاملا به اهميت و فوريت تغييراتی که بايد در فراورده های خود اعمال کنند واقف نيستند".
گروه تهيه کننده گزارش گفته است که هزينه تغييرات نبايد بعنوان بهانه مورد استفاده قرار گيرد چرا که حتی گردش مالی کوچکترين اين شرکت ها پنج برابر بودجه سالانه سازمان بهداشت جهانی است.
تبليغات
نويسندگان گزارش، حساب ها، سايت ها و گزارش های سالانه شرکت های بزرگ توليد اغذيه را برای تهيه آن مورد مطالعه قرار داده اند.
يافته های اين گزارش حاکی است به رغم اينکه ۲۳ شرکت از ۲۵ شرکت مورد بررسی، تمايل خود را به پذيرش مسئوليت های اجتماعی، نشان داده اند، کمتر از نيمی از آنها در اين زمينه به مسائل بهداشتی اشاره کرده اند.
همچنين تنها ۱۱ شرکت از ۲۵ شرکت مورد بررسی، برنامه مدونی در زمينه چاقی يا غذای کودکان داشته يا نسبت به توليد محصولات سالم تر متعهد شده اند.
در اين ميان تنها چهار شرکت کدبری شوئپس (Cadbury Schweppes)، دنون (Danone)، نستله (Nestle) و يونی لور (Unilever)، سياستی در ارتباط با نحوه تبليغات خود در اين زمينه داشته اند.
در زمينه سه معضل اصلی اغذيه، تنها ۱۰ شرکت از تلاش برای کاهش نمک، پنج شرکت از کاهش مواد قندی و چهار شرکت از کاهش مواد چاق کننده خبر داده اند.
بر اساس اين گزارش، شرکت مک دونالد که بيشترين بحث ها در زمينه رژيم غذايی و سلامت حول آن دور می زند، هيچ التزامی در اين زمينه به جز تغيير حجم وعده های غذايی، از خود نشان نداده است.
سخنگوی فدراسيون اغذيه و نوشيدنی که شرکت های بريتانيايی را نمايندگی می کند گفته است: "اگر نويسندگان گزارش مايلند شرکت های توليد غذا و نوشيدنی فعاليت های بيشتری را در زمينه بهداشت تغذيه انجام دهند، درها برويشان باز است".
وی افزوده است که در مانيفست غذا و سلامت اين گروه، تعهد آنها برای مبارزه با معضلات پيرامون تغذيه و بهداشت به روشنی نشان داده شده است.
او گفته است: "اين مانيفست شامل التزام به پايين آوردن سطح نمک، مواد قندی و مواد چاق کننده در اغذيه و تبليغ روش زندگی بهداشتی برای جامعه و کارمندان خود شرکت هاست".
No comments:
Post a Comment